90% áut ktoré ku nám prídu na pravidelný servis, má automatickú prevodovku. Poďme sa teda pozrieť na všetko, čo o jej používaní a servise potrebujete vedieť.

Povieme Vám, prečo je dôležité pravidelne meniť olej v automate, vysvetlíme niektoré funkcie rôznych typov automatov a nakoniec sa pozrieme na chybové hlásenia súvisiace s prevodovkou. Prezradíme aj to ako postupovať, ak sa niektorá chybová hláška prevodovky objaví.

Volvo automat – geartronic vs. powershift

Geartronic Volvo

Volvo Geartronic je koncept „manumatického“ systému, ktorý Vám umožňuje pohodlne jazdiť v  automatickom režime, ale užiť si aj možnosť kontroly v podobe manuálneho radenia rýchlostí. Z technického hľadiska sa nejedná o dvojspojku. Geartronic využíva hydromenič ktorý optimalizuje plynulé radenie jednotlivých stupňov.

Ak má Vaše Volvo prevodovku Geartronic, môžete navoliť režim Šport (modely D5 a T6), alebo zimný režim.

Režim Šport - v tomto režime prevodovka umožňuje vyššie otáčky pre jednotlivé prevodové stupne. Súčasne reaguje oveľa rýchlejšie na zošliapnutie plynu. Športový režim sa radí presunutím páky z polohy D do koncovej polohy „S“ +/-. Na displeji sa zmení písmeno z D na S, a číselne sa zobrazí zaradená rýchlosť. Športový režim si môžete vybrať kedykoľvek počas jazdy.

Zimný režim – na šmykľavej vozovke môže byť rozjazd jednoduchší, ak je manuálne zaradený prevodový stupeň 3. Zošliapnite brzdu, presuňte riadiacu páku z D na +/-. Posúvaním páky k znamienku + si navoľte stupeň 3. Pomaly púšťajte brzdu, a opatrne pridávajte plyn. Zimný režim znamená, že auto sa rozbieha  s nižšími otáčkami a obmedzeným výkonom motora na hnacie kolesá.


Ak potrebujete ťahať auto s prevodovkou Geartronic, nerobte to nikdy pri rýchlosti vyššej ako 80 km/h, ani na vzdialenosť vyššiu ako 80 km.


Nezabudnite, pri parkovaní v kopci vždy použite aj parkovaciu brzdu. P-poloha automatu nie je určená na to, aby udržala auto stáť vo všetkých situáciách.

Powershift Volvo

Powershift je dvojspojková prevodovka. Používanie je podobné ako pri vyššie popísanej Geartronic prevodovke, s dvoma rozdielmi.

Prvým je zimný režim - Powershift umožňuje rozjazd po klzkej vozovke pri zaradenom manuálnom 2 stupni, na rozdiel od Geartronic-u.

Ďalším rozdielom je ťahanie – modely s powershift prevodovkou by sa nemali ťahať. Powershift je závislý od chodu  motora, ktorý mu zabezpečuje dostatočné mazanie.

Ak si nie ste istí, či máte vo Vašom Volve Geartronic alebo Powershift, pomôže Vám štítok na prevodovke. Powershift je označená ako MPS6.

Automaticka prevodovka

Výmena oleja v automatickej prevodovke Volvo

Včasnou výmenou oleja vo Vašej automatickej prevodovke môžete predísť jej poškodeniu.

Jedným z najčastejších servisných úkonov, ktoré u nás robíme je preplach automatu. O tom prečo by ste ho na svojom Volve nemali zanedbať, kedy vymeniť olej v automatickej prevodovke, a ako to celé prebieha sa dozviete z nasledujúcich riadkov. 

Nič nevydrží večne. Ani olej v automatickej prevodovke. Každý olej má určité vlastnosti ktorými zabezpečuje správne fungovanie mazacieho systému. Olej v automatickej prevodovke okrem základných funkcií ktorými je mazanie a chladenie, je využívaný aj hydromeničom na prenos celkového krútiaceho momentu a výkonu motora. V hydrorozvádzači zasa pomáha pri preraďovaní jednotlivých rýchlostných stupňov a stláčaní spojkových skupín. Z toho vyplýva že akákoľvek zmena jeho vlastností priamo vplýva aj na chod automatickej prevodovky, a samozrejme na jej životnosť.

Najčastejšia príčina poruchy pri automatoch je práve opotrebovaný olej. Následné riešenia takto spôsobených porúch bývajú spravidla drahé.

60 000 kilometrov? Vymeňte ho.

Jazdením sa mení tepelná stabilita oleja, a zároveň je postupne znečisťovaný uvoľňovaním oteru z ložísk a lamiel automatickej prevodovky. Olej postupne stráca svoje vlastnosti, zhoršuje sa viskozita, a nečistoty už môžu vplývať na plynulosť radenia. Hraničná hodnota, po ktorej sa vlastnosti oleja výrazne zhoršujú a je nutné ho vymeniť, je 60 000 km. Ak je štýl jazdy nadmerne zaťažuje automatickú prevodovku, je tento interval ešte kratší.

Jazdením s opotrebovaným olejom riskujete trvalé poškodenie Vašej automatickej prevodovky. Zo začiatku sú zmeny takmer nepostrehnuteľné, postupne sa ale funkčnosť prevodovky zhoršuje. Pri zanedbanom servise môže jazda s opotrebovaným olejom spôsobiť poškodenie jednotlivých častí prevodovky, v najhoršom prípade jej úplne znefunkčnenie.

Ušetrite peniaze.

Výmena oleja v automatickej prevodovke predĺži jej životnosť. Upraví sa vynechávanie prenosu jednotlivých stupňov, odstráni sa nepresné radenie. Zároveň tým predídete problémom s automatickou prevodovkou a následne jej drahým opravám.

olej

Výmena oleja v automate - ako to u nás prebieha

Preplach automatickej prevodovky sa robí vždy, pri každej výmene oleja.

Počas tohto procesu dochádza k vytlačeniu starého oleja z hydromeniča a hydrorozvádzača (v nich sa nachádzajú solenoidné ventily a kanáliky, z ktorých nie je možné olej vypustiť) a iných častí automatickej prevodovky, z ktorých nemohol prirodzene vytiecť.

V prvom rade ešte do starého oleja použijeme AUTOMATIC TRANSMISSION FLUSH - čistič oleja v automatickej prevodovke od výrobcu PROTEC, ktorý spoľahlivo rozpúšťa a odstraňuje znečistenie, zoxidované olejové nečistoty a iné čiastočky z vnútorného systému prevodového oleja.

Protec

Potom vypustíme olej a vykonáme preplach, aby sme zabezpečili odstránenie nečistôt. Vykonáva sa prevodovým olejom, ktorý je určený aj ako náplň priamo na prevádzku automatickej prevodovky. 

Následne napustíme nový prevodový olej do požadovanej hladiny, ktorú treba merať podľa teploty oleja v prevodovke. Nakoniec použijeme AUTOMATIC TRANSMISSION CONDITIONER - kondicionér do oleja v automatickej prevodovke. Tento produkt podstatne redukuje trenie, zaisťuje hladké radenie prevodových stupňov a chráni tesnenia a krúžky. Tento fakt vyúsťuje k zlepšeniu životnosti všetkých častí v automatickej prevodovke. Celý postup výmeny oleja trvá približne 2 až 3 hodiny.

Preplach automatickej prevodovky


Chybové hlášky prevodovky Volvo – čo znamenajú a čo robiť, ak sa niektorá objaví?

Chybová správa ešte nemusí znamenať poruchu prevodovky.

Prevodovka má ochranu proti prehriatiu. Tá sa môže aktivovať napr. pri dlhej pomalej jazde do kopca s prívesom alebo v kolónach, keď je rýchlosť jazdy nižšia ako 10 km/h. Prejaví sa trasením a vibráciami auta, rozsvieti sa výstražný symbol a zobrazí sa správa: 

Volvo automat chyby


Ak budete ignorovať hlásenie „Prehriata prevodovka, bezpečne zastavte“, teplo v prevodovke sa môže natoľko zvýšiť, že sa dočasne zastaví prenos sily medzi motorom a prevodovkou. Auto sa zastaví a nepôjde do doby, kým teplota prevodovky neklesne na prijateľnú úroveň.

Ako predísť prehriatiu prevodovky pri jazde v kolónach?

Zastavte auto, a s nohou na brzde si nechajte väčší odstup od auta pred sebou. Potom prejdite krátku vzdialenosť a znovu chvíľu postojte s nohou a brzde. Keď stojíte v kolóne v kopci, udržujte auto v kľude brzdou, nie plynovým pedálom. Prevodovka sa chladí keď auto stojí, je zošliapnutá brzda a motor ide na voľnobeh.

TIP: Ak potrebujete pohnúť s autom ktoré je bez elektriny, v našom videu nájdete návod, ako zaradiť N (neutrál). Postup je v minúte 1:13 (P3) a 1:56 (SPA).

 


Má Vaše Volvo problém s automatom? Máte viac otázok alebo sa chcete nahlásiť na preplach automatu? 

KONTAKTUJTE NÁS

na tel. číslach +421 (0) 917 254 488, +421 (0) 910 278 211

alebo cez náš webový formulár.